Prodej nemovitosti bez realitky, nebo s realitkou?
Bez realitky nebo s realitkou
Nebudu vám psát, že je nemožné prodat nemovitost bez realitky, jasně že to jde. Není to sice tak jednoduchý jako vyměnit kola u auta, ale jde to.
Zvládnete to?
Než se do toho ovšem pustíte, zkuste si odpovědět na následující otázky:
- Umím to?
- Znám všechny potřebné postupy, případně mám je kde nastudovat?
- Mám na to čas?
- Chci neustále s někým komunikovat, řešit prohlídky, dohady apod.?
- Vím jak celou transakci právně zajistit?
Jedna věc je totiž nafotit nemovitost a hodit ji na internet, to co přijde po tom už ale taková legrace není. U prodeje nemovitosti se navíc může vyskytnout několik problémů. Ať už to jsou věcná břemena, špatně zakreslené stavby, špatně vyměřené pozemky, exekuce a mnoho dalšího.
Realitka?
Pokud jste si ale na předchozí dotazy odpověděli vždy kladně, věřím, že prodej nemovitosti zvládnete sami. Pokud ovšem na některou z nich záporně, zvažte spolupráci s realitním makléřem. Často totiž u prodeje nemovitosti nejde o málo peněz, naopak většinou o miliony, u takové transakce je pak každá chybka velmi nákladná.
Dobrý realitní makléř má takových transakcí za sebou už hromadu. Ví, jak správně při prodeji nemovitosti postupovat, na co si dát pozor, smlouvy má na míru od právníků, využívá advokátní nebo notářské úschovy peněz a díky tomu že zná trh a umí nemovitost skvěle odprezentovat, dokáže často zajistit i lepší cenu a zajistit rychlý prodej.
Jasně, makléř stojí peníze. Často si však lidé neuvědomují, že makléři náleží provize pouze tehdy, pokud prodá nemovitosti, tečka. Pokud ji neprodá, tak má smůlu, díky tomu je makléř i velmi motivovaný nemovitost prodat. Do prodeje nemovitosti neinvestuje pouze svůj čas, ale také nemalé peníze. Profi fotografie, inzerce, videoprohlídky, propagace na sociálních sítích, PPC reklama, ale také nafta, energetický průkaz, kolky, ověření podpisů, práci advokáta a mnoho dalšího. Jakmile nemovitost neprodá, je pro něho všechno zmíněné ztráta.
Existují případy, které bohužel našemu oboru kazí jméno. Je tomu tak samozřejmě všude, jen v realitách to má poměrně bohatou publicitu. Pokud právě z toho máte obavy ze spolupráce s realitním makléřem, pak je mé doporučení, nebuďte lhostejní k jeho výběru. Věnujte pár minut času na internetu a podívejte se na konkrétního makléře, jak pracuje, jak prezentuje své zakázky, jaké má reference apod. nebo mu prostě zavolejte a zeptejte se ho na cokoliv, co vás zajímá. Díky tomu předejdete obávaným problémům a přitom vám to zabere krapet času.
Chcete pomoct? Kontaktujte mě.
Připojit se k diskuzi