Česká Třebová

Ústí nad Orlicí, Litomyšl, Svitavy, Lanškroun

+420 777 645 070

stasek@hestiagroup.cz

Porovnat nemovitosti

Prodej domu bez realitky je hračka. Nebo ne?

Prodej domu bez realitky je hračka. Nebo ne?

V poslední době se roztrhl pytel se servery, které nabízejí možnost prodeje nemovitosti tzv. bez realitky. Kdo by neznal bazoš nebo bezrealitky cz. Máte-li rádi fakta, jistě oceníte a snad vás i pobaví ten, že právě server s příhodným názvem Bezrealitky, vlastní… počkejte si… realitní kancelář! To je minimálně k zamyšlení. Ačkoliv celkový koncept těchto portálů je vlastně jen promyšleným reklamním tahem, přilévá oheň do nenávisti, kterou lidé chovají k realitním kancelářím, nebo minimálně dochází k ovlivnění názoru jedinců na tento obor. To lze pozorovat v diskuzích pod realitními články, týkajícími se například postupu při prodeji nemovitosti. Častým jevem je převládající názor, že prodat nemovitost je vlastně banální záležitost, kterou zvládne každý a práci realitního makléře rozhodně nepotřebujete. Náš speciální sarkastický potlesk si vysloužil příspěvek nejmenovaného pána, který tvrdil, že prodej zvládne za 20 minut práce. Článek, který vám vysvětluje způsob, jak prodat byt, může být zajímavý (sami jich píšeme spoustu), nejen sečtělý člověk však tuší, že takové články poskytují pouze obecné informace a rozhodně z nich nevyčtete kompletní návod, jak prodat váš milovaný mezonet. Zvažujete využití portálu bezrealitky a jemu podobným? Proč ne. Zkuste si však nejprve poctivě odpovědět na následující otázky:

  1. Jak určím cenu nemovitosti?

Jaký zvolíte postup pro výpočet tržní ceny a z čeho budete vyházet? Jistě vás jako logický postup napadne porovnat svou nemovitost s nabídkami na internetu. No dobrá, nicméně takové ceny mnohdy bývají zbožným přáním jejich majitelů, což se projeví počtem dlouhých měsíců nebo let, po které taková nabídka na serveru leží, dokud není se slzou v očích podstatně zlevněna. Dalším krokem (podivně častým) je rada od někoho, kdo nikdy žádnou nemovitost neprodal. V neposlední řadě budete vycházet ze svého odhadu? Nesnažím se znít chytře, ale odhad tržní ceny jakékoli nemovitosti si opravdu žádá zkušenosti, má-li hrát ve prospěch hladkého, rychlého a výhodného obchodu.

  1. Umím nemovitost připravit k prodeji?

Řekněme, že cena je stanovena dobře. Další krok, který ovlivní především rychlost nalezení zájemce, je to, jak se popasujete s prezentací vaší nemovitosti. Každý ví, že oči prodávají, takže vzít telefon a nafotit neuklizenou nemovitost s nedělním obědem na lince, není dobrý začátek. Pravidelně sleduji konkurenční nabídky z řad prodejců bez realitky. V mnoha případech se dají prezentace označit za realitní peklo. Zkombinujte takovou prezentaci s přemrštěnou cenou a máte zaděláno na velmi kvalitní „ležák“. Prezentace musí vyzdvihnout klady nemovitosti, jen tak prodáte za maximální (možnou) cenu. Opět potřebujete znalosti, zkušenosti a techniku potřebnou k realizaci. 

  1. Jak oslovím co nejvíc potencionálních kupců?

Obecně servery poskytující inzerci bez realitní kanceláře zdaleka nepatří mezi nejnavštěvovanější. Z praxe můžu také říct, že doba se mění a stále více efektivní jsou nyní jiné zdroje, než realitní servery. Krásným příkladem jsou sociální sítě, kde můžete propagací vaší nemovitosti zacílit na relevantní skupinu potenciálních zájemců. I s tím však musíte umět pracovat, protože vystavit nemovitost na timeline vašeho soukromého profilu a čekat, nestačí. Pokud přeci jen vložíte prezentaci na servery bezrealitky, připravte se také na desítky telefonátů od neprofesionálních makléřů, kteří tímto způsobem shánějí nabídky. Samozřejmě, nejefektivnější je kombinovat vícero efektivních kanálů při propagaci nemovitosti, což může být i velice nákladné.

  1. Umím jednat se zájemci a vím, co vše musím dodržet?

Pokud se Vám to vše podaří, přijdou již skuteční zájemci. Jednání s nimi není mnohdy úplně jednoduché. Obchodní talent a komunikační schopnosti jsou v tomto ohledu opravdu zapotřebí. K nemovitosti samozřejmě máte vztah a ve většině případů do jednání zapojíte emoce, což do obchodu určitě nepatří. Také je důležité vědět, jaké informace zájemcům předat, abyste splnili předsmluvní odpovědnost. Jakým způsobem prověříte, že se jedná o vážného zájemce a že je koupi vaší nemovitosti schopen financovat? Budete vycházet pouze z jeho vyjádření.

  1. Vím jak ochránit převod a ošetřit případné reklamace

V mnoha diskuzích se objevují rady chytráků, kteří doporučují stáhnout si vzor kupních smluv z internetu. Tyto smlouvy jsou vhodné možná tak k převodu jízdního kola, rozhodně ne nemovitostí za miliony korun. Dokonce ani advokát, který od počátku u jednání nebyl a o nemovitosti nic neví, vám smlouvu nepřipraví tak, aby vás na 100% ochránila. Za svou praxi jsem se setkal se smlouvami zpracovanými advokáty, které bych se v některých případech sám styděl předložit k podpisu. Pamatujte také, že kupující má ze zákona právo uplatnit reklamaci po dobu pěti let od převodu, a ne vždy se musí jednat o technický stav. Dokonce existují společnosti, které nemovitost zpětně prověří a z vymožených slev si berou odměnu.

 

Aby se z prodeje nemovitosti nestala velice špatná zkušenost, musíte si být 100% jisti, že vše výše uvedené zvládnete. Jako v každém oboru, i mezi realitními makléři najdete shnilá jablka, ale pokud si realitního makléře pečlivě prověříte a nenecháte se ošálit sliby, prodej přes profesionála v realitách vám zajistí nejen výše zmíněné body, ale především také klidné spaní.

 

Napište mi v případě, že se přece jenom rozhodnete pro služby realiťáka.

img

David Stašek

Moderní realiťák

Poslední článek

Úrokové sazby na hypotéky rostou. Jak to ovlivní ceny nemovitostí?

Poslední zveřejněný vývoj značí to, že ceny hypoték značně rostou a už nyní jsou na...

Pokračovat ve čtení
David Stašek
Napsal David Stašek

Nejvhodnější doba na prodej nemovitosti

Nejen v Praze, ale v celé České republice poslední tři roky prudce stoupají ceny...

Pokračovat ve čtení
David Stašek
Napsal David Stašek

Spěcháte-li na prodej nemovitosti, ne vždy musíte čekat na kupce.

Důvody a okolnosti jednotlivých případů, kdy lidé prodávají nemovitost, se jeden od...

Pokračovat ve čtení
David Stašek
Napsal David Stašek

Připojit se k diskuzi

Centrum nastavení ochrany osobních údajů

Necessary

Advertising

Analytics

Other